Dagar
Dag 1 Lång dags färd mot natt
Resan börjar dåligt.
Åker till Stockholm med bil och det visar sig att det inte går att åka bil till hotellet. Det finns ingen avfart från huvudvägen! Får ta den tunga resväska och gå i gruset vid sidan av en väg som går som en bro över huvudvägen.
Anländer till hotellet, men får besked om att hotellet är stängt och den artige hotellvärden säger att detta har meddelats alla bokningar.
Kollar vad som undertecknad skall göra istället och ser att via 2 lokala busslinjer går det att sig till järnvägsstationen, för att åka tåget till Göteborg. Enligt buss-tidtabellen skall det vara möjligt att hinna till tåget även om bytena mellan busslinjerna blir tight. Tyvärr har det börjat snöa och alla bussar är försenade. Inser att det aldrig kommer vara möjligt att hinna till Göteborgståget.
MEN vad fan är det här? Undertecknad skall inte åka till Göteborg? Dagens resmål är Bangalore Indien!
Då vaknar undertecknad.
Är detta ett omen? Kommer resan bli lika besvärlig som i drömmen?
Åker för att hämta upp Golfbollen i Hällby. Ute regnar det och det är mörkt som ett sotararsle klockan 05:00 på morgonen.
Blir osäker på var Golfbollen bor och lyckas med stort besvär (Ingen sikt bakåt) backa upp hos en av dennes grannars tomt. Inser misstaget och fortsätter till rätt hus.
Från Hällby är det bättre väg och lika långt att åka över Västerås till Arlanda.
Det är lite trafik och bilresan går bra.
Enda oron är vid ingången till en tunnel strax innan Enköping. Det blixtrar till och funderar på om det är fartkameror som inte är skyltade. Kör endast 5 km för fort denna gång och hoppas för förståelse om det värsta skulle vara fallet. Känns konstigt om det inte är skyltat.
Det går bra att köra på småvägarna efter Enköping. Inga rådjur denna gång. Vid förra resan för undertecknad, sprang två över vägen och dottern fick också tvärnita för någon vecka sedan. I det senare fallet så tutade bilarna elakt bakom henne, vilket kändes kränkande. De bakomliggande bilarna såg förmodligen inte djuren.
Når parkeringen och Golfbollen hittar vägen till busshållplatsen. Det går bra att klättra över staketet, om man hivar över väskan först.
Når flygplatsen där det finns en mängd olika incheckningsalternativ. Golfbollen föredrar kön med bag-drop samt support. Han har dålig erfarenhet av de automatiska tjänsterna.
Det blir en stunds köande. Börjar få en vana att bedöma vilka kategorier av resande som kommer att strula vid incheckningen. Det visar sig (tyvärr) stämma ganska bra. Köandet är en aktivitet som inte alls passar undertecknad. Blir (helt i onödan) stressad av att vänta och framförallt se när det strular.
Sällskapet är på flygplatsen i god tid och det finns ingen anledning till stress. Men ändå……..
Golfbollen blev retad på jobbet att dennes telefon är av ett billigt slag. Han kunde inte läsa hela texten lagrad i en så kallad ”NFC-tag”. Vid incheckningen gick inte hans ”QR-kod” på boardingspasset i telefonen att läsa.
Undertecknad fick en ytterligare möjlighet till telefon-mobbing!
Säkerhetskontrollen klaras av elegant. Undertecknad slipper drogtester denna gång och det verkar som åldrandet har skapat en större trovärdighet? Nåja, det var endast 2 månader sen senast?
Sällskapet slår sig ner för frukost, respektive morgonkaffe. Kaffet är som vanligt mycket exklusivt. Detta omdöme baseras på priset!
Golfbollen observerar att det finns möjlighet att köpa parfym och kosmetik (-20%) vid ankomsten tillbaka till Arlanda. Ett sätt att slippa bära omkring på tunga varor under själva resan.
Undertecknads ”senioritet” kräver ett brett utbud, varför den tillkommande vikten kan bli avsevärd. Å andra sidan kanske det är att bara acceptera ”läget” som det är?
Sällskapet bordar planet och båda har fönsterplatser. Undertecknad har tur med en lucka emellan. Ett annat sällskap modell större, har ockuperat ”golfbollens” fönsterplats. Denne gör bedömningen att det knappast är lönt att ta en diskussion, då det andra sällskapet förmodligen skulle ha svårt att förstå.
Han tar plats ytterst och närmast gången. I mitten sitter en mycket stadig man som tar plats både avseende kropp och klädsel.
Framför Golfbollen är det en rad med sittplatser vid nödutgången. En småbarnsfamilj har beslutat sig att sitta där istället för raden framför. Detta är inte tillåtet ur säkerhetssynpunkt och kostar lite extra flis. Flygvärden ”motar” bort dessa, efter en lång stunds förklaringar.
Planet är något försenat då det fattas relevant nödutrustning och ny måste hämtas från förrådet.
Planet lämnar 10 minuter försenat.
Det är låga moln och ingen utsikt. Molnskärmen passeras och en blå himmel brer ut sig. Det känns rogivande att se en blå himmel som omväxling.
Golfbollen gör en fräckis och flyttar fram en rad, till sittplats vid nödutgången. Ingen motar bort honom och han har en njutningsfyllresa med arm- och ben-utrymme.
Slappnar av med en bok som har den något provokativa titeln – Omgiven av idioter!
Kaffe ingår på de annars numera påvra flygresorna inom EU.
Planet kommer ikapp och förbi tidtabellen samt landar 20 minuter före angiven tid. Frankfurt har snöfall och minusgrader. Ser rader av plan som måste avisas. Tydligen skall man åka söderut för att få en vit december? Läste i morse att det till och med snöar på Mallorca!
Flygplatsen i Frankfurt är stor och det blir en del vandrande och tåg-färd innan sällskapet anländer till rätt gate. Passar på att köpa lite dryck för ”medicinskt bruk”. Kreditkortet fungerar inte vid betalningen och blir lite ställd. Kommer dock på, att allt köp på internet och utomlands är spärrat.
Kreditkortet blev hackat och tömt för några veckor sedan, varför allt har stängts. Låser upp så att transaktionen kan genomföras och spärrar kortet igen.
Ytterligare några kontroller och sällskapet anländer till gaten. Här är varmt, trångt, mycket folk i rörelse och undertecknad verkar hela tiden ha någon som skall klättra på densammes rygg. Synnerligen irriterande.
Ombordstigningen är försenad och det är trist att vänta. Golfbollen skall glänsa med sin låg-pris telefon. Denne menar att det byts bakgrundsbild varje gång locket slås igen. Inte fan fungerar det. Med diverse komplicerade knapptryckningar, så fungerar detta till slut. Som sagt var – Köp en ”riktig” telefon!
Planet är försenat och blir troligen ytterligare, då denna skall avisas och det är nog kö till denna procedur idag. Känner plötsligt ett surr på handleden och det är undertecknads avancerade sportklocka som får ett meddelande från flygbolaget att planets avgång är försenat. Avgångstiden är framflyttad 1 timme och 10 minuter.
Få se om det blir samma nattliga äventyr som förra gången, när undertecknad efter många om och men, kom i säng på rätt hotell 05:45 på morgonen lokal tid. (Se tidigare reseskildring).
Piloten genomför en lång utläggning vad som pågår och vad som är komplicerande faktorer för att komma iväg. Denne kan inte lova någon avgångstid.
Sammanfattar:
• Snöfall i på flygplatsen är något ovanlig
• Det är brist på avisnings-fordon
• Det är brist på plogande fordon
• Avisning och plogning måste matchas
• Nya slot-tider måste hanteras
• Luft-rutter måste hanteras
Han nämnde säkert något mer, men sjönk ihop när denne meddelat ovan. Det kommer bli en lång dag och natt.
Hör ett meddelande och uppfattar att personalen meddelar att man stängt alla servicar på flygplatsen. Gäller det avisning och plogande också?
Berättade om drömmen i början av denna blogg och börjar fundera om undertecknad har ett sjätte sinne?
Nu har det gått 1 timme och 40 minuter och inga avisningsfordon i sikte. Piloten meddelar att all organisation har brutit samman på flygplatsen. Det saknas avisningsfordon och det finns inte push-truckar tillgängliga för att skjuta ut de plan som är klara för avfärd. Detta innebär att de som är klara måste avisas igen.
Piloten meddelar att inget som helst löfte kan ges avseende när det är dags att lyfta.
Trodde Tyskar var ett välorganiserat släkte? Lång dags färd mot natt, var det någon som sade en gång.
Sitter på sista raden i planet och hör en flygvärd prata med en passagerare. Man har stängt 3 av 4 start- och landningsbanor. Hon pratar med en Indiskt passagerare och denne är orolig eller mera konstaterar att han inte kommer att hinna med sitt anslutningsflyg.
Detta kommer naturligtvis också att fortplanta sig när planet skall vidare från Bangalore. Det kommer att bli några tunga dagar som ett resultat av detta elände. Hade hoppats få sova ikapp första dagen på orten, men det ser mörkt ut på ”Kameruns avbytarbänk” som någon sa.
Det har gått två timmar och planet skjutsas bort från gaten och skall till något annat ställe för att vänta på/få avisning. Tror på det först när detta är ett faktum.
Det har gått 3 timmar och avisningsfordon dyker upp. De sprutar friskt över hela planet. Kan det finnas hopp? Fordonen lämnar planet och kaptenen meddelar att alla skall sitta ner då planet skall starta inom minuter.
MEN så blir inte fallet, utan planet står stilla på banan och kör inte iväg.
Alla väntar och väntar och väntar tills kaptenen meddelar, att av säkerhetsskäl så kan inte planet avgå då nuvarande besättning varit/kommer att vara i tjänst alldeles för länge. Planet måste gå in till parkering och flygbolaget skall försöka ragga upp en ny besättning!
Börjar bli hungrig då den senaste måltiden intogs klockan 05:00 i morse och klockan är nu 16:10. Sakta vi köra mot parkeringen. Det verkar som fortsättning följer.
Nu meddelas att denna flight cancelleras. Alla skall med buss till terminal B och skall köa vid diskar för att lösa varje individuellt resebekymmer! Ser inte fram emot dessa köer. Snart är det 12 timmar sen senaste måltiden.
Nu meddelas att det gäller att hitta bussar! Detta verkar vara en ytterligare utmaning denna helg.
Tänk vad material det blir till denna blogg angående en resa som borde vara ganska beige!
Bussarna kommer till slut och kör planets passagerare till terminalen.
I terminalen blir det den totala anarkin, kaoset, frustrationen, ovissheten, köandet, matbrist, etc. Vet inte hur mycket som kan räknas upp när tusentals strandade passagerar skall försöka få hjälp att komma någonstans.
Flygbolagets hemsida brakar ihop. Kommer inte fram på telefon, Vår egen reseagent kan inte hjälpa, maten tar slut i terminalen, köer till servicediskar är 700-800 meter. Lyckas efter 12 timmar utan mat få en macka och en öl. Står i 4 timmar i kö för att få någon hjälp. Personalen är för få. Vakter finns för att hålla ordning. Är mycket trött efter att varit igång sedan 04:30.
Klockan 09:30 når sällskapet äntligen fram i kön till någon hjälp men det blir bara en kupong till taxi, hotell, middag och frukost. Nästa dag är det bara att återvända till flygplatsen för nya köer.
Får mat klockan 22:00 på hotellet. Får köa en halv timme för att check in till rummet.
Stupar i säng klockan 23:30. Har inget ombyte eller andra artiklar.
Åter till start
Dag 2 Nästa etapp mot målet?
Vaknar tidigt och känner en viss trötthet sedan igår. Hade väntat mer ryggsmärta, då detta brukar komma vid längre tids stående. Det blev mycket stående och väntan igår.
Det visade sig att 90 plan blev cancellerade.
Vilket sätt att tillbringa en söndag? – Stå, sitta, köa från 05:00 till 24:00.
Sällskapet äter frukost och tar en taxi till flygplatsen. Det snöar inte, men enligt uppgift ska det komma mer nästa natt. Bara att hoppas att sällskapet är borta från detta ställe innan nästa snöfall.
Kliver in i terminalen och det är ca 4-500 meter kö till ombokningen! Denna förmiddag är det bemannat med fler operatörer jämfört gårdagen. Det märks mera, att kön rör sig lite framåt.
Det blir ”bara” 1,5 timme köande denna morgon.
Frågar en operatör om möjliga resor till slutmålet Bangalore. Denne berättar att det finns möjlighet att ställa sig i stand-by för ett antal flighter idag och i värsta fall nästa dag. Inga bokningar kan reserveras.
Sällskapet ställer inte upp på dessa villkor. Detta kan innebära att sällskapet riskerar att få tillbringa ytterligare två dygn på denna flygplats. Med tanke på eventuellt kommande snöfall, så föreslår sällskapet att resan bokas om till Stockholm.
Operatören får genomföra mycket omfattande knapptryckande för att till slut boka sällskapet på en flight till Stockholm klockan 11:00. Det känns lite rumphugget, men inga vettiga alternativ finns.
Sällskapet är raska till säkerhetskontrollen och får gå genom den prioriterade kön. Trots detta hamnar Golfbollen bakom två strulputtar. Undertecknad får igenom gårdagens inhandlade flaska, då den är i en förseglad påse. Förra gången det begav sig i Lissabon, fick 3 flaskor Madeira konsumeras efter ”bästa förmåga” och sedan hällas ut. Denna gång var det inte giltigt att ta in flaskorna genom säkerhetskontrollen.
Sällskapet rusar vidare och ser att gaten är nära, varför det blir ett besök i tax-free butiken. Det blir lite ”hälso-dryck” för undertecknad och liknande för Golfbollen. Golfbollen verkade inte gilla sin valda sort och dängde den i golvet vid kassan. Det stänkte och klirrade rejält. Skyldiga respektive förmanande blickar utbyttes och Golfbollen dröp iväg. Lusten till inhandlade drycker försvann av någon anledning.
Sällskapet äntrar planet som är fullt. Under flygningen blir det en glad överraskning att smörgås och dryck ingår. Detta är ovanligt jämfört med andra bolag, som febrilt jagar kostnader och inte upplevelser för passagerare.
Det är vacker utsikt över Stockholm och ser den förra arbetsplatsen samt några kunders lokaler.
I samband med bokningen av återresan, varnade operatören att det eventuellt kunde bli så att bagaget inte hinner med. Det står mängder med väskor på Frankfurts flygplats som väntar på alla ombokningar. Blir därför förvånad när undertecknads väska dyker upp bland de första. Däremot kommer inte Golfbollens väska. Konstigt att denne fått all den otur som undertecknad ”alltid” brukar prenumerera på.
Har lokaliserat var en eventuell väsk-förlust ska hanteras och hetsar Golfbollen att ta sig dit. Golfbollen övertygar man inte utan bevis, varför det blir lite aggressivare coachning. Han kommer till rätt plats innan övriga, som också saknar sina väskor och ser till att han tar en nummerlapp.
Det går lite trögt i hanteringen, då alla som har business klass etc. går före.
När väl Golfbollen får hjälp går det raskt och allt nödvändigt registreras.
Sällskapet tar bussen till parkeringen och första gången på denna resa är allt i undertecknads händer (nästan).
Är lite orolig att det skall vara halt men det är inga problem. Tyvärr så blir det problem vid ett vägbygge. Alla trafik passeras med hjälp av röd-lyse och en bil-lots. Det tar lång tid för trafiken i respektive riktning. Tyvärr är det något fel på röd-lyset vid sällskapets ände då det blir grönt och sedan rött efter två sekunder! Det skapas en lång kö på sällskapets sida samt omfattande irritation hos undertecknad. Det skall ”jävlas in i det sista” är undertecknads devis.
Sällskapet når till slut respektive hem ca 17:00.
Detta blev en rumphuggen resa med inget annat än just resande. Det känns så meningslöst och slöseri med tid. Tyvärr kan man inte göra något åt vädrets makter.
Bättre resa nästa gång?
Åter till start