Energiresan börjar
Bor i ett äldre hus inom en kommun och har haft en resa när det gäller lösningar/leverans av el och värme till fastigheten.
De första åren (slutet 80-talet) i huset (byggt 1979) upplevdes inte kostnader för energi som något anmärkningsvärd del av hushållsbudgeten. Kommunen levererade fjärrvärme och el.
På nittiotalet (1993) så följde denna kommuns energiverk tidens trend att bli avknoppat som ett separat kommunalt bolag. Detta upplevdes väl vara någon form av engångsvinst eller effektivisering bakom besluten att knoppa av till separata bolag?
Blev det bättre för oss förbrukare? Nja, tror inte det då vi började bli allt mer ”bekymrade” över de ständiga höjningarna av avgifter för ”allt” – Sophämtning, vatten, fjärrvärme och el.
Det fanns en känsla/debatt att energibolagen användes för extra beskattning av kommunens innevånare? Det florerade bl.a. historier om att pengar plöjdes ner i den kommunalt ägda nöjes- och djurpark. Parken gick med stort underskott. Denna avyttrades så småningom till privat aktör.
Kommuner har väl alltid haft en historia av att man har ett underskott i förhållande till vad man vill leverera? Har någon kommun någon gång sagt att det blev pengar över eller att man inte behövde statsbidrag/höja kommunalskatten?
Min uppfattning är att t.ex. fjärrvärme som är en delad nyttighet borde vara överlägset billigare än andra former av lösningar för uppvärmning?
Kommuner har ju gjort en omfattande investering i infrastruktur för leverans av fjärrvärme och borde väl tillhandahålla denna energi till konkurrenskraftigt pris?
Min känsla på 2000-talet var att avgifterna för fjärrvärme höjdes ständigt och det var svårt att påverka kostnaden som också började bli en allt mer kännbar del i hushållets budget.
Satsning på Bergvärme
2014 drabbades hushållet av en incident avseende fjärrvärmen. Varmvattentanken har rostat i botten och läcker. Detta innebär att en ny anläggning måste installeras och naturligtvis till en kostnad för hushållet. Anläggningen ägs av brukaren och inte leverantören. Detta svider tillsammans med de ständigt ökade kostnaderna för fjärrvärme.
Tog beslut att investera i bergvärme då detta hade blivit ”hett” på energimarknaden.
Kostnaden för denna anläggning blev naturligtvis kännbar och sparade medel som var tänkta att användas vid senare pensionering fick användas. Leverantörens (Sundbyholms VVS) kompetens kring denna installation verkade vara ”sådär”. Kunskapen verkade finnas endast i ett huvud hos företagets personal.
Slutsatsen om kunskapen bekräftades i samband med beställning av årlig service. Tveksamt om detta är nödvändigt och i samband med denna exponerades okunskap från anlitad servicetekniker och i slutändan så var den enda så kallade servicen, rengöring av ett filter som försåg värmeelementen med varmvatten. Beslutade att inte beställa årlig service samt inte från anlitad firma, då jag upplevde kompetensen som tveksam.
Bergvärmepumpen tickade (tjongade är väl mera rätt ord avseende ljudet när kompressorn startade) på och det blev en avsevärd besparing avseende uppvärmning. El-priset var lågt så kostnaden för den extra el som pumpen behöver kompenserades av uteblivna räkningar för fjärrvärme.
Nya problem
Åren går och det är lugnt fram till september 2019 då värmepumpen larmar och stannar. Det är september och blir lite stressad då inget varmvatten eller värme framställs.
Ringer till en leverantör (Mälardalens Värmepumpcenter) i staden och lyckas få denne att prioritera detta ärende, då de antagligen förstår att situationen är lite akut/besvärlig.
Leverantörens tekniker kom och kunde se felet direkt när han lyft bort fronten på anläggningen. En rörskarv hade ett avsevärt läckage och hade på något sätt orsakat felet.
Hur kan ett sådant större fel uppstå? Har man slarvat i fabriken (Bosch) eller har det uppstått vid installationen. Fick inget svar på detta.
Teknikern beställde någon artikel och fixade felet. Det sved i plånboken förstås.
Allt var frid och fröjd igen – I några dagar.
Hade orolig sömn efter denna händelse och kommande morgnar så hade automatsäkringarna för Värmepumpen löst ut och pumpen stod still. Ställde tillbaks säkringen som löst ut och pumpen gick igen.
Konstaterade att det blev fel varje natt klockan 04:00. Nästan exakt denna tid så löste säkringen ut. Det gick inte att ställa tillbaks timmen närmast. Då kunde en vanlig porslinsäkring gå i elskåpet.
Ringde tillbaka till samma leverantör och undrade om detta fel kan vara härlett från tidigare besök.
Teknikern återvänder och konstaterar att det måste kommit in fukt i ”elementen” för tillskottsvärme. Han beställer nya artiklar och ärendet löses.
Han har också konstaterat att levererad värme från pumpen har en sämre verkningsgrad än normalt. Orsaken är troligen att de gamla radiatorerna samlat på sig ”partiklar” i flödet som medför sämre genomströmning.
Vad gör man åt detta? Jo man spolar igenom rörsystemen och radiatorerna med något slags rengöringsmedel samt installerar ett magnetiskt partikelfilter. Detta är ett par dagars arbete och gör ytterligare besvärande hål i plånboken.
Skull jag satsat på bergvärme?
Hade man varit tvungen att göra allt detta? Jag har inte kunskapen att bedöma detta utan har fått lita på de råd jag fått. Detta är avigsidan av att behöva göra egen investering i energilösning då den allmänna leveransen borde var kostnadseffektivare.
Jag fick tillfälle att prata med en person lite insatt i fjärrvärmeverksamheten som tyckte att det kommunala bolaget ”mjölkade” sina kunder. För något år sedan var det ett mycket starkt angrepp av granbarkborren som tvingade markägare att snabbt avverka skog för att hindra spridning och/eller rädda något av den angripna skogens värde. Värmeverket fick mycket billig råvara i form av flis till sin uppvärmning. Vackert, nu blir det sänkt pris för fjärrvärmen. Icke sa Nicke, det blev en höjning istället! Denna energiform borde vara billigare än en egen investering i lösningar?
Det är svårt för privatpersoner att bli experter och det kostar att få hjälp vid incidenter. Var t.ex. de åtgärder som gjordes nödvändiga?
Påminner mig om en historia av en kåsör.
Jag är tillräckligt gammal för att ha läst tidskriften Se. I denna tidskrift hade en kåsör – Gits Olsson. Han skrev om skärgårdsbor som ”Öberg med pentan” etc. De var färgstarka och mycket roande kåserier. Kommer ihåg ett kåseri då en av fiskarna beklagade sig att utombordaren verkade ha dålig dragkraft i vissa situationer. En annan båtägare i sällskapet rekommenderade honom att ta med snurran till båtverkstaden och be dem att göra ett ”spinnogram” för att få en status på aktuell effekt.
Det hela slutade senare, nästan med ett slagsmål mellan ägaren av problemmotorn och rådgivaren. Verkstaden hade garvat i 5 minuter när ett ”spinnogram” efterfrågats. Jag hade nog även själv med min tekniska kunskap gjort denna förfrågan…….
Tittade sommaren 2023 i värmepumpens meny. Enligt denna så hade följande hanterats:
• Producerad energi 262,390 kWh
o Värme 146,824 kWh
o Varmvatten 16,109 kWh
o 9 år 29,154 kWh/år – Kan detta vara möjligt?
• Förbrukning energitillskott 2,996 kWh
o Värme 25 kWh
o Varmvatten 2,970 kWh
Om siffrorna stämmer så är det ganska imponerande?
Var med i ett Garmin projekt när bergvärme installerades och fick en så kallad action-kamera att filma med. Försökte filma ”allt” för att vinna ett pris. Filmade denna installation och den kan ses här https://www.youtube.com/watch?v=VIJYNBzEuRk&t=28s
Nästa energikris
Tiden går och vi Svenskar börjar bli mer medvetna om att våra politiker och industrier inte har en bra strategi för energiförsörjningen. Korrelation mellan det växande energibehovet och anläggningar/infrastruktur är svag. Politikers omval är viktigare än långsiktighet?!
Vindkraft är väl miljövänligt men fungerar bara när det blåser. Sedan vill ingen kommun ha några vindkraftverk i sin kommun!
Mitt i allt detta så har vi galna ryssar som måste visa sig vara en stormakt och våldtar sin granne för att visa detta.
Elpriserna rusar.
Dags för solceller
Har sneglat på solcellslösningar men tvekat då detta är en ganska stor investering. Tyvärr så är efterfrågan mycket hög och priset ökar hela tiden.
Senaste året harr vi en mycket hög inflation och ser värdet av sparade medel för sämre dagar försvinna på bankkonton. Bäst att rädda det som räddas kan.
En installation av solceller bidrar till reduktion av de höga energipriserna. De sparade medlen kanske förräntar sig bättre om solcellsvärdet ökar värdet på huset och kommer till del när huset säljs.
Kanske inte för vår generation men för våra barn.
Fastnade för en leverantör som heter 1komma5.
Fick kontakt med en säljare i December 2022 och begärde en offert. Säljaren kom ut och mätte taket för att se hur många solceller som får plats på taket. Lösningen blir 20 st på takets östra sida samt 10 på västra. Hade en hel del frågor och fick svar på det mesta. Valde att även ha en batterilösning.
Fick information att företaget satsar stark på expansion i Europa. Europachefen är hämtad från Teslas organisation. Man skall växa via egen försäljning samt uppköp av konkurrenter. Är lite fundersam angående stark expansion samt hopslagning av organisationer.
Leveranstiden är lång – Normalt 35 veckor. Dock trodde säljare att installationen kan göras innan semestern.
I början av maj så hade en representant sökt mig och lämnat meddelande i mobilen. Var ute i skogen och vandrade och brukar lämna mobilen hemma då kravet på ständig uppkoppling är lågt! Tror inte jag missar något i de sociala nätverken. Meddelandet var en fråga om man kunde installera solcellerna nästa måndag.
Ringde tillbaks men kunde inte nå personen. Lämnade dock meddelande att man var välkommen att installera. Ingen hörde av sig dock och i slutet av veckan ringde jag företagets support som skulle återkomma senare på dagen. Ingen hörde av sig. Antog att ingen kommer på måndag.
Det blev tyst igen och någon vecka senare ringde företaget och vi kom överens om en installationsdag. Kändes positivt att leverans sker tidigare än beräknat men lite dåligt att ingen hörde av sig enligt utlovat.
Fyra installatörer anlände och började montera ställningar för att montera solcellerna. Den ansvarige ville dock prata med mig då det skett ett fel/missförstånd med designen. Man kan inte ha mer än 19 solceller på en ledning/ingång varför de inte kan installera 20 solceller på takets östsida.
Detta var en överraskning och tycker att något så här elementärt borde säljaren känna till samt att man borde ha kvalitetskontroll av offerten innan den skickas till kund. Något irriterande och bad installatören meddela att jag naturligtvis vill ha en reduktion av offertens pris. Han meddelade företaget men någon bekräftelse angående detta kom inte.
Installationen gick oerhört snabbt. Den är kalkylmässigt uppskattad till 2 dagar men var klar på ca 4 timmar. Man var kanske fler montörer än normalt? Inga takpannor gick sönder. Hade blivit ombedd att köpa reservpannor om så skulle ske. Husets betongpannor börjar bli mer sällsynta på marknaden men fann liknande på K-Rauta.
Nästa aktivitet är att en elektriker skall komma och installera samt färdigställa anläggningen. Han kommer 23 maj.
Elektrikern verkar vara en lugn och trevlig person och håller på några timmar för att koppla upp allt. Dock undrar han var jag gömt batteriet. Jag har inte fått något batteri och därmed antagit att han skulle ha detta med sig. Det visar sig att företaget glömt leverera detta. Man ringer upp mig och frågar mig om jag fått något batteri. Det borde väl de veta bättre själva då de beställer transporten?
Efter installationen skall vi vara tillgängliga för en genomgång av anläggningen. Har stor förväntan och står med anteckningsblock för att dokumentera allt som förklaras.
Genomgången har inget större värde. Får uppfattningen att elektrikern har begränsad kompetens om anläggningens skötsel/funktion. Får lära mig vilka två reglage som skall använda för att slå på/av anläggningen samt uppmanas att ladda ner en app som skall användas.
Anläggningen är en Huawei lösning och det har varit mycket diskussioner i världen angående risken att använda deras lösningar och appar. Känner mig lite blottad att dessa kommer åt mitt wifi. Har dock inga försvarshemligheter, men det kanske kan finnas andra möjligheter med detta?
Appen kan inte laddas ner från Play Butik utan måste laddas ner från en separat server. Vet inte vem som beslutat att appen inte skall finnas på Play Butik – Google/Huawei.
Loggar in appen i det lokala wifi och appen visar hur flödet av kWh timmar ser ut. Anläggningen måste dock slås av då den inte kan användas förrän nätägaren inspekterat anläggningen.
Genomgången var uppseendeväckande torftig och den dokumentation som finns är i vissa fall skriven för tekniker och använder mycket okända förkortningar. Dokumentation för användare är väldigt elementär och inget stöd om något händer.
Nästa steg är att vänta på att batteriet anländer och monteras.
Försöker ta del av den dokumentation som finns för att få en viss insikt om sakernas tillstånd. Ringer supporten för att ställa en fråga. Man är mycket väluppfostrade i supporten och det är glada miner och tjänare-tjänare. Dock är kompetensen låg vilket man även medger (lite klumpigt om jag får säga). På min fråga så skickar man samma dokumentation som jag redan fått en gång.
Vid ett annat tillfälle så ber jag supporten kontakta mig för en fråga. De hör sig några dagar senare och beklagar att de inte hört av sig tidigare. Man säger att man varit upptagna! OK, vilka är de mer upptagna med? Tycker detta också var ganska klumpigt uttryckt.
Batteriet anländer någon vecka efter den första installationen. Väntar på att man skall installera det sista. Det dröjer ytterligare någon vecka då en projektledare? hör av sig och frågar om batteriet har anlänt. Tycker att det borde man veta själva men berättar att det står och väntar på installation. Elektrikern kommer en vecka senare och installerar det sista. Inga nya utbildningar i lösningen denna gång.
Leverantören meddelar nätbolaget att installationen är klar och får någon dag senare denna bekräftelse från nätbolaget som nämner att inspektion och eventuellt mätarbyte kommer i normalfallet ske inom 3 – 6 veckor. Vilken härlig formulering ”normalfallet”. En formulering som skapar alla möjligheter! Kanske skulle kontra med att i normalfallet betalar jag min faktura innan förfallodagen. Men det kanske är en annan historia?
Leverantören skickar sin slutfaktura och det är omöjligt att jämföra offert mot faktura. Strukturen är helt olika. Kan bara kolla att totalbeloppet stämmer. De två rabatter som utlovades i samband med offerten verkar vara med och reduceringen av en solcell kanske också är det. Beloppet är lägre än offerten. Dock tycker jag detta åter påvisar på svag kvalité i processerna.
Väntar tålmodigt på nätbolagets inspektion. Helgen vecka 5 laddar jag upp med argument att användas då jag vecka 6 skall höra av mig och fråga om/kräva inspektion. Allt bara faller då en tekniker ringer på måndag morgon och frågar om han kan komma över och inspektera samt montera ny elmätare. Han är mycket välkommen.
Elektrikern är lite trubbig men ytterst serviceinriktad. Han konstaterar att en kabel är dålig/fel och borde fixas av solcellsinstallatören. Detta hade inneburit om det skulle gjorts enligt processen att jag behövde kontakta solcellsföretaget och få hit elektriker, få det fixat och beställa ny inspektion.
Nätbolagets elektriker menade att detta skull ta en ”djävla tid” så han fixade detta själv! Detta är leverans över förväntan.
Han slog på anläggningen också för nu var det bara att köra på.
Jag hade strax innan han anlände skickat ärende till solcellsleverantörens support att en lampa blinkade rött på smartmätaren fast anläggningen är avslagen.
Frågade nätbolagets elektriker om han visste varför men det gjorde han inte. Lampan fortsatte blinka rött även när anläggningen är påslagen.
Får inget svar när jag lagt ett ärende enligt kontaktformulär och skickar via en av de e-postadresser till support som angivits.
Det senare medför att jag blir kontaktad och beskriver ärendet. Supportpersonen säger sig kunna se att det verkar vara något fel. Han frågar om jag verkligen förbrukar 30.000 kWh vilket tydligen ”systemet” visar.
Svarar att sådant inte är fallet då förbrukningen innan solceller ligger på 12.000 – 13.000 kWh per år.
Supporten lägger ett prioriterat ärende och jag skall mycket snart bli kontaktad igen.
Det dröjer och får till slut meddelande att ärendet har lagts till deras underleverantör som kommer att kontakta mig snarast för ett besök och åtgärd. Ärendet sägs ha status prioriterat.
Inget händer och skickar påminnelse. Får svar att man ber om ursäkt och blandar in teknikkoordinator i mailkonversationen.
Inget händer och ställer en fråga på nätet – Byggahus.se – Om de vet vad denna blinkande lampa betyder. Får några svar som meddelar att det verkar åtminstone vara ok avseende elens strömningar. Det produceras kWh från solcellerna. Ser också på nätbolagets rapportsida att förbrukningen gått ner och det levereras el till nätet.
Kontaktar åter supporten och meddelar att det är en tråkig hantering av detta ärende. Får svar att underleverantör kommer nästa onsdag. Frågar när men man kan inte säga mer än under dagen. Däremot kommer den person som kommer meddela sin ankomst.
Får en skriftlig bekräftelse från nätbolaget att jag kan producera el. De meddelar att jag också måste göra ett aktivt val vem som jag vill sälja elen till.
Detta har jag redan gjort och kontaktar nätbolagets support. De meddelar att detta inte lagts in i systemet, men kommer att vara inlagt från och med imorgon. Det blev några 100-lappar i missade intäkter för de första 10 dagarna……
Blir kontaktad av den underleverantör som skall kolla felet som jag meddelat supporten. De kommer nästa dag.
Denna gång är det två yngre grabbar som anländer och sätter igång att felsöka. Pratar lite med dem och de meddelar intressant att företagets tekniksupport är utlokaliserat (outsourcat) till ett lågkostnadsland.
De har svårighet att få support från denna, då supporten talar dålig engelska och har svårt att förstå problemet/åtgärder. Detta är en leveransform som användes inom den IT-verksamhet jag arbetat i tidigare. Leveranssättet är ofta billigt men till dålig kvalité. Tyvärr hade det företag som jag arbetade på också mer fokus på kostnader än kvalité.
De berättar att man har mycket att göra då det är ca 300 installationer per vecka i Sverige?!
Det visar sig till slut att den så kallade smartmätaren måste bytas ut. Smartmätare är tydligen också en bristvara i dessa tider då det är en överefterfrågan. Lyckligtvis har de en extra med så denna kan bytas ut.
Problemet fixas och anläggningen fungerar som den ska. Får vara nöjd med att det löstes men inte att man skulle behöva tjata för att få det fixat.
Sedan tycker jag det är dålig kvalitetskontroll om man levererar en anläggning som inte fungerar. Supporten kunde ha sett felet vid installationen om elektrikern bett dem koppla upp sig till mätaren via internet.
Nya fel
Det har gått några dagar och jag tror att det fortfarande är fel i installationen. Det verkar som smartmätarens mätsladdar är förväxlade. Enligt mätare levereras nästan all el till huset och det som levereras till nätet är mycket litet. Samtidigt så har Energibolaget i sin mätning visat att det levereras avsevärda mängder el till nätet från solcellerna. Har lagt ännu ett ärende till leverantören.
Efter några dagar fick jag svar. Man hade gjort någon ändring via uppkoppling till anläggningen.
Ändringen fungerar inte och har lagt ännu ett ärende. Det har gått 4 dagar och har inte fått något svar.
Stöter på supporten efter ytterligare en vecka utan någon reaktion.
Får till svar att det är längre tider att vänta då det är semestertider.
Semestern är något som är ”heligt” i Sverige och har jobbat i företag som mer eller mindre ”slår igen” under semestern. Är detta unikt för Sverige? Har viss förståelse för att man har semester men detta bör naturligtvis delges innan man hinner bli frustrerad. Sedan är det intressant vad för ärende man kan låta vänta och vad som måste fixas snabbt.
Väntar på lösning och får stöta på igen.
Denna vecka sammanfattade jag upplevelsen med leverantören på en extern kundenkät webb-plats. Tycker inte den varit bra.
Det går ytterligare en vecka utan ett ljud eller aktivitet. Börjar bli lite ”nojig” och tittar på nätet vad som händer i branschen. Ser att antalet ärenden om solcellsinstallationer till ARN har ökat dramatiskt på senare år. Bl.a. har det varit felaktiga installationer, ej behöriga installationer och ibland har det uppstått bränder orsakade av sollcellsinstallationer.
Sitter idag 15 augusti och degar. Brandvanaren tutar i några sekunder. Tänker att batteriet är slut? Det går några minuter och det tutar igen.
Går runt i huset och ser ingen rök eller eld. Inspekterar även innertaket via lucka i garaget. Inga problem där heller.
Ser samtidigt att smartmätaren blinkar rött igen. Orolig att det kan finnas allvarlig felkoppling av el. Skriver ett meddelande till supporten igen och meddelar blinkande lampa. Påpekar att jag betalt för en fungerande anläggning och vill ha detta åtgärdat.
Börjar tappa orken/tålamodet/humöret och inser att om inget händer så blir det att registrera ett ärende hos ARN.
Har fått två meddelanden att ärendet har lagts hos en underleverantör som skall återkomma för åtgärd/möte.
Väntar ännu en vecka utan att någon kontaktar mig.
Lägger nytt ärende till supporten som svarar att man skall kontakta underleverantören.
Tycker detta visar åter hur dåligt detta hanteras hos leverantören. Det finns troligen inget serviceavtal (SLA -service level agreement) med anlitade underleverantrörer utan de är som ”traditionella” hanteverkare som levererar när det har tid eller råkar vara på plats.
Det ärt naturligtvis enkelt för leverentör av solceller att ”leva” med detta då det är övereffeterfrågan av slocellslösningar och några ”gnälliga” kunder kan man ignorera då det ändå strömmar in nya. Man har ju också fått betalt så det bekymmret finns inte heller.
Avtalsformen bör vara att viss summa av betalningen betalas först när allt är installerat och fungerat.
Hanteringen av min installation skapar också tvivel då man på nätet kan läsa om andra kunder som haft liknande problem. Ytterst har vissa anläggningar börjat brinna på grund av felaktiga el-installationer.
För att få bevis på att anläggningen är korrekt installerad erbjuds inspektionstjänster. Ser att dessa innebär ytterliggare kostnader på 5- 6 tusen och uppåt får att få anläggningen granskad.
Väntar igen på att smartmätaren skall kopplas korrekt.
Nu har detta ärende varit olöst i över 3 månader. Ursäktar, löften, hänvisningar, etc. från supporten men inget händer.
Måttet är rågat för längesedan och lägger nu ett ärende till ARN. Får se om de kan hjälpa på något sätt. Trist att det skall behöva gå så långt.
Ser att jag fått en kommetar från leverantören på min feedback som jag skrivit på WEB-tjänsten – TrustPilot.
”Så här ska det inte vara då man har ambitionen att vara en av de bättre leverantörerna avseende kundsupport. Mitt ärende skall hanteras skyndsamt”. Har inte skett något och mitt påpekande till supporten bemöttes av ”Vi har glömt och återkommer”. Sedan är det tyst igen.
Tiden med ARN
Har lagt mitt ärende hos ARN och förklarat vad jag inte är nöjd med. Läser på nätet att det kan ta tid att få sina ärenden behandlade. Tittar ivrigt varje dag för att se om det händer något. Efter några veckor ledsnar jag då inget händer och slutar titta. Leverantören hör inte av sig heller. Ärendet med smartmätaren förblir öppet.
Tittar till slut i mitt ärende hos ARN efter någon månad. Ser att man har begärt in svar från leverantören. Börjar åter titta varje dag för att se om något händer. Det dröjer med svaret från leverantören till ARN.
Jag åker på semester 30 september. Den 10 oktober ringer en elektriker och meddelar att man kommer och fixar smartmätaren samma dag. Jag befinner mig utomlands och meddelar att detta var olyckligt då jag inte är hemma. Berättar att jag är hemma den 12 oktober och tillgänglig framåt.
Är något konfunderad att de ringer och varslar samma dag som de kommer och går in på ARNs hemsida. Ser att leverantören svarat och naturligtvis menat att man inte har någon skuld eller ansvar för det som har hänt. Ser också i texten att man meddelat att elektriker kommer 10 oktober för att fixa felet med smartmätaren.
Blir lite orolig att jag kan stå till svars för detta på något sätt. Tydligen får man inget mail/SMS om ärendet uppdateras hos ARN. Tydligen måste man kolla varje dag? Det vore ju också bra om leverantören kollade först innan man skrev när de skulle komma? Det är mycket enkelt att skicka mail, sms eller ett samtal? Fick höra senare av grannen att de stod utanför vårt hus och trodde vi skulle vara hemma? Ska det vara på detta vis?
När jag åter var hemma i Sverige skickade jag ett mail till leverantören att gärna meddela någon dag innan att de kommer. Fick så småningom ett artigt svar att det blivit ett missförstånd och nästa gång skulle de höra av sig innan. Dock fick jag inget datum för nästa gång.
Den 19:e oktober får jag till slut ett samtal från elektriker att de ko0mmer nästa dag. Den 20 oktober (efter 3,5 månader) fixas äntligen felet och mätaren fungerar.
Funderingar:
Vad lämnar man efter sig vid slutinstallation? Något formellt överlömnande har aldrig gjorts
Vad innebär 10 års garanti på utrusningen? När får man det åtgärdat.
Generellt så vill ingen hantverkare åka på mindre jobb om det finns en överfeterfrågan på deras tjänster. Ännu mindre om de måste åka från Stockholm till Eskilstuna 12-13 mil enkel resa 1 timme jobb
Detta gäller säkert leverantören själv och deras underleverantörer.
Man tar risken att kunden är missnöjd då efterfrågan ändå är stor. Det kostar för ”mycket” att skicka elektriker om man inte har större jobb på samma ort.
Ett ARN ärende innebär arbete för bägge parter. Är detta värt för bägge? Vill man förekomma i ARN?
Får se om ARN lämnar någon rekommendation för ärendet. Tycker inte att hanteringen varit bra från leverantörens sida.
Återkommer om något av intresse dyker upp senare.
Sammanfattning
Har en erfarenhet av att det finns risker med företag som är starkt fokuserade på ökad försäljning och som köper bolag där processer, system och organisationer skall fusioneras.
Måste säga att jag på grund av missödena med solcellslösningen, fått detta bekräftat och är inte speciellt nöjd med hanteringen. Detta skulle vara bra att veta innan.
Hade tänkt sätta betyg 2 men nu blir det betyg 1. Tycker hanteringen av smartmätaren var droppen som ger ett uruselt betyg.
I offerten så finns det ett diagram som visad uppskattad produktion och förbrukning. Skall följa upp detta samt siffran 11.771 kWh som är beräknat produktion av el för denna anläggning. Detta skall vara en ”låg” uppskattning enligt säljaren. Den som lever får se.
Berättar väl hur det gått nästa år 30 juni.
Det har varit en resa att få till en lösning för att spara på energikostnader och tycker egentligen inte att detta borde behövas. Vårt samhälle borde kunna leverera kostnadseffektiv och miljövänlig energi istället för att enskilda husägare investerar i avancerade anläggningar som man inte skulle behöva ha kunskap om.
Vår kommun har också satsat hårt på att bli ett logistikcenter och flera företag har förlagt sina lager i kommunen. De har fått rabatter på el-energin då de etablerar sig i kommunen. För kommunen innebär det en ”massa” arbetstillfällen som veterligen aldrig har redovisats. El-nätet måste utvecklas och byggas ut till lagerbyggnaderna. Vem betalar för el-rabatten och nät-utbyggnaden?
Sådana här satsningar kanske är ett ytterligare argument att satsa på egna lösningar för el?
Ser att anläggningen producerar miljövänlig el och i appen visas hur mycket detta påverkar miljön. Dock tror jag inte man stänger något kärnkraftverk bara för att jag minskar mitt behov. Detta är också en intressant fråga. Hur reglerar man tillgången vid överkonsumtion av el?
Det intressanta är också vilket energislag man skall satsa på. Miljömedvetna vill t.ex. att vi skall satsa på vindkraft (fungerar bara när det blåser) men miljömedvetna i kommunstyrelser vill inte ha dessa åbäken i sin kommun.
Kalkylen för lönsamheten i investerad solcellsanläggning baseras på ett anta tio-tal år. Var tveksam till investeringen men eftersom sparade pengar bara går upp i rök med aktuell inflation och nedvärdering av den Svenska kronan så blev det beslut att satsa pengarna i detta.
Får väl ändra lite på semesterresorna till lite mer närliggande platser tills ekonomin återhämtat sig.
Alltid något, sa fan när han fick se Åmål.
Har slagit på ”stort” och besökt arvingarna i Umeå.
Stannade vid en mack och fick se exempel på dessa tiders ”moderna” energiproduktion! Vedeldning!
Läser i tidningarna att det är brist på ved och priserna skjuter i höjden. Vi är på väg in i 1800-talet när det gäller uppvärmning. Kanske inte heller så miljävänligt? Vad säger de som hatar kärnkraft?